1. Vrata kot poudarek prostora
Furnirana vrata, ki so jih Savioz Fabrizzi uporabili v osnovni šoli v Švici, zavzamejo popolnoma drugačno vlogo, kot jo temu elementu običajno pripisujemo. Arhitekti so se jih namenoma odločili zaznamovati in materialno poudariti tako, da se vzpostavi kontrast s stenami, tlemi in stropom iz vidnega betona. Kontrast je tako čutno zaznaven (toplina lesa nasproti surovosti betona) kot konstrukcijsko logičen, saj so notranja vrata stavbno pohištvo in ne nosilna konstrukcija, zato je smiselno, da s svojim videzom na to jasno opozarjajo. Vrata so dodatno poudarjena z debelim okvirjem in vidnimi sponami.
2. Abstrakcija
Mertelj Vrabič Arhitekti so za odvetniške pisarne v poslovni stavbi Metalka element vrat abstrahirali in reducirali do te mere, da vrata tvorita le še ploskev in tanek ročaj, ki to abstraktno površino zaznamuje kot vrata, kot vhod v pisarne. Vrata iz barvanega mediapana imajo prav zaradi tega nevidne spone in so brez okvirja.
3. Pika na i
Včasih ni potrebno veliko, da običajen, vsakdanji stavbni element preobrazimo v posebnega. Fala arhitektom je to uspelo z eno samo, na videz preprosto potezo oblikovanja ročajev vrat, izrezanih iz kosa marmorja. Vrata poleg tega dodatno izstopajo s svojo nadstandardno širino.
4. Vrata ogledalo
Za projekt »15 sob« (ang. 15 Rooms) je znani švicarski biro Herzog & de Meuron zasnoval vrata-ogledala in oblikovali sobe za umetniške performanse 15 umetnikov. Vse sobe so identično velike (5x5x3.5m), brez oken in z enimi vrati. Ta so proti hodniku pravzaprav ogledalo, tako da se med čakajočimi na hodniku ustvarja spontani, nerežiran performans, ki ga hkrati gledajo in »igrajo«. Stena nasproti vratom je prav tako v celoti obložena z ogledali, učinek dveh nasprotnih ogledal pa prostor spremeni v abstraktno in surealno prizorišče podvajanja v neskončnost.
5. Neobičajni materiali
S kovinskimi vrati se v bivalnih prostorih srečamo zelo redko. Mertelj Vrabič Arhitekti so jih uporabili za vhod v toaletne prostore poslovne stavbe Metalka. Nevsiljiva pojavnost materiala se namenoma distancira od ekspresivnosti kamnitih tal in sten, s čimer so arhitekti dosegli skladen odnos med materiali. Zaznamo lahko kovinske odboje svetlobe, s katerimi vrata postanejo očitna, a se že naslednji trenutek dematerializirajo v podobo odsevov okolice.
6. Zaobljena vrata
Včasih niti ne pomislimo, da pravzaprav sploh ni nujno, da so vrata pravokotna in ravna. Arhitekt Aires Mateus je za hišo Estrela v Lizboni na Portugalskem oblikoval okroglo kopalnico z okroglimi vrati. Ker so zasnovana kot del stene, zaprtih vrat praktično ne zaznamo – nanje opozarja le okrogli izrez za ročaj.
7. Eleganca drsnih vrat
Drsna vrata so idealna rešitev predvsem za manjše sobe, kjer nimamo prostora za krilna vrata, in v primerih, ko želimo večje dimenzije odprtine, pri katerih bi se krilna začela posedati. Pri drsnih vratih zaradi popolnoma drugačnega načina vpetja in vodil to namreč ni problem. Takšna vrata je za svoje pisarne in stanovanje v Berlinu uporabil tudi angleški arhitekt David Chipperfield. Vrata so pobarvana na nežno modro barvo in imajo subtilno vrezkan ročaj.
8. Učinkovita preprostost
Ob poplavi inovacij, ki želijo biti vse bolj izstopajoče in drzne včasih pozabimo, da lahko v določenih primerih najpreprostejša rešitev najbolje učinkuje. Da je temu res tako, dokazuje Hiša Kras Dekleva Gregorič Arhitektov, kjer so arhitekti na sredino stene umestili vrata iz istega materiala s črnim ročajem. Odločitev izhaja iz konstrukcijske logike hiše: v betonski monolit sta vstavljena dva lahka lesena volumna, ki zamejujeta prostor.
9. Steklena vrata nekoliko drugače
Vsem so dobro znana steklena vrata, Fala arhitekti pa so jih uporabili na nekoliko drugačen način. Namesto vrat iz prozornega ali mlečnega stekla so uporabili polirano črno steklo, ki stanovanju vdahne poseben značaj.
10. Kamuflaža
Za konec pa še pogruntavščine, ki so hkrati oblikovno zanimive, funkcionalne, posebne in iznajdljive. Za razliko od vseh prejšnjih primerov, kjer vrata zaradi svoje detajlne dodelanost, posebnih materialov in oblikovnih odločitev izstopajo, se ta zakamuflirana popolnoma zlijejo z okolico. Vrtljive knjižne police, premična stena, vrata, ki za sabo skrivajo v nepričakovane prostore.