izbor in besedilo: Špela Rogel
Montažno leseno hišo, ki jo je podjetje Jelovica zgradilo leta 1965 sta arhitekta Marta in France Ivanšek zasnovala po načelih skandinavske kulture bivanja, oblikovanja in arhitekture. Le-ta poudarjajo trajnost, funkcionalnost, varčnost in izčiščenost bivalnega okolja ter močno povezavo in harmonijo z naravnim okoljem. Vse to spodbuja sproščen življenjski slog - cilj oblikovanja je nenazadnje izboljšati vsakdanje življenje. Nova lastnika hiše sta, z veliko mero posluha, želela ta načela ohraniti in jih obenem nadgraditi ter posodobiti.
Zunanjost stavbe je ohranila prvotno podobo, ki se brezšivno stika z dragocenim uniformnim značajem celotnega murgelskega naselja. V skladu s trajnostnim načelom je bila hiša deležna popolne energetske prenove. Poleg obnove fasade in strehe je bilo potrebno zamenjati dotrajano stavbno pohištvo, ki je bilo nadomeščeno s sodobnim - izolativnim, vendar lesenim kot prej, še več svetlobe v notranjost pa prepuščata tudi dve novi strešni okni.
Večje steklene površine v obliki panoramskih sten, so orientirane v intimen zeleni atrij, zunanjo sobo z razširjeno sončno teraso iz macesnovih desk ter vrtno kuhinjo na opečnati podlagi. Tudi okoli hiše in pred vhodom je opečnat tlak, ki dopolnjuje fasado iz enakega materiala. Za izboljšanje energetske učinkovitosti so hišo opremili s sodobno, učinkovito in varčno tehnologijo ogrevanja s kondenzacijsko plinsko pečjo, ki deluje v nižjem temperaturnem režimu, zaradi česar so toplotne izgube peči in toplotne izgube z odvedenimi plini minimalne. Prostori se ogrevajo s talnim gretjem, le v kopalnici je dodaten električni radiator.
Medtem, ko je zunanjost hiše zgolj diskretno osvežena, se je notranja organizacija prostorov popolnoma prilagodila potrebam naročnikov, aktivnega para, ki bivališče delita tudi z živalskimi družinskimi člani - psom in tremi mačkoni. Z odstranitvijo notranjih predelnih sten in spuščenega stropa je zadihal velik, svetel in prepusten osrednji prostor s kuhinjo, jedilnico ter dnevnim kotom ter postal središče druženja in skupnega sproščanja. K zračnosti, poleg velikih steklenih površin preko katerih se notranji prostor vizualno preliva v zunanjega, bistveno prispeva visok strop z atraktivnimi žebljanimi strešnimi nosilci obarvanimi v belo, ki prostoru dodajo ritem in teksturo. Lahkotnost še poudari zenitalna naravna svetloba, ki prehaja skozi strešni okni.
Osrednji bivalni prostor, po vsej dolžini, od ostalih prostorov loči lesena stena z drsnimi vrati iz beljene brezove vezane plošče, ki se nadaljuje tudi okrog vogala v niz visokih in nizkih kuhinjskih omaric po načrtih arhitektke. Za steno se nizajo prostori : predsoba, kopalnica in delovni kotiček ter knjižne police. Slednje so vidne le kadar so vsa drsna vrata zaprta in so s svojo opečnato barvo, tudi edini barvni akcent v prostoru, če odmislimo detajle in povdarke v črni barvi. V tem izčiščenem svetlem prostoru pridejo do izraza izbrani prostostoječi elementi – črna jedilna miza Kuro, obkrožena s stoli Mosquito ikone slovenskega oblikovanja Nika Kralja, udoben Eamesov počivalnik v kotu ter obešalnik za oblačila, ki so ga iz drevesnega debla prav tako izdelali v Studiu Drevo.
V skandinavskih interierjih se vedno močno čuti povezava med elementi oblikovanja in naravo kar se pogosto manifestira v močnem kontrastu med izčiščenimi abstraktnimi in naravnimi oblikami, grobimi in mehkimi površinami ter naravnimi materiali kot so: kamen, opeka, les, usnje ter materiali iz naravnih vlaken. Celotno talno površino hiše prekriva masiven hrastov parket, razen v predsobi, kjer je v nivoju parketa položena kokosova preproga, v kopalnici pa so keramične ploščice z vzorcem teraca. Pravokotna na bivalni prostor sta še dva prostora: spalnica, ki gleda v meditativni atrij in na drugi strani soba za goste oziroma delovna soba.
„Sedaj, ko je že vse za nami in lastnika živita v svojem domu, bi lahko rekli, da zasnova prenove hiše sledi japonski filozofiji wabi-sabi, ki je posledica preudarnega načrtovanja, vezanega na spoštljiv odnos do preteklega časa, okolja in okolice ter upoštevanja načel sodobnega življenja. Najtežje je bilo določiti do kolikšne mere ohraniti oziroma odstraniti stare elemente.“ Po končanih rušitvenih delih je od hiše ostal le lesen skelet, z žebljanimi nosilci in streho. „Za trenutek, smo se vsi prijeli za glavo in se spraševali o smiselnosti prenove ter povezanimi stroški investicije. Vendar smo na podlagi kakovostno zastavljenega projekta, zaupali, da je začrtana pot prava.“ sklene Nadja Pfeifer.
Prenova hiše v Murglah Studia Drevo je manifestacija pripoznavanja naravnega in pristnega ter prepoznavanja lepote v najbolj naravni in surovi obliki. Je spoštovanje do vsega kar je bilo, je in bo. Je zavedanje, da živimo v skupnosti in obenem potrebujemo individualnost. Opozarja nas na to, da je morda prišel čas, da opustimo koncept malikovanja popolnosti, ki je nedosegljiva in nenaravna. Da sprejmemo in vzljubimo kar je, skupaj z vsemi napakami.
Med prenovo: Načrtovanje projekta je trajalo približno 4-5 mesecev, izbor izvajalcev do podpisa pogodbe še dodatna 2 meseca. Celotna prenova, od začetka del do vselitve, je trajala približno 9 mesecev. „Lahko bi rekli, da je bilo vse izvedeno v optimalnem času, čeprav bi investitor želel zadevo zaključiti nekoliko prej - izvajanje vseh del je, seveda, zelo stresno in naporno.“ Na neki točki, so se držali za glavo tudi izvajalci obnove žebljanih nosilcev, ki so jih želeli na vsak način obleči v mavčno kartonske plošče. „Kar nekaj časa je trajalo, da smo jih prepričali naj nosilce le ročno pobrusijo in večkrat prebelijo. To so nato odlično opravili in rezultat je osupljiv... Tudi to je del procesa pri prenovi, saj vsega ni možno doreči in predvideti vnaprej, kot pri novogradnjah.“ Čar notranjega prostora se je razkril ravno z odpiranjem stropa do slemena - v ritmu strešnih nosilcev in v difuzni svetlobi, ki prehaja skozi strešna okna. Tudi naročnika je bilo potrebno prepričati o tem, zato so zanju, s pomočjo podjetja Velux pripravili simulacijo svetlobe. Ob vselitvi sta omenila, da jima je žal, da se nista odločila še za dodatno okno ali dve, kot je bilo predlagano.“ Prizemljenost v odločitvah in razumevanje lepote preprostosti v oblikovanju, je pripeljalo do zadovoljivega končnega rezultata tudi v finančnem smislu, saj je bila cena prenove, vključno s pohištvom, 150,000 EUR. |
Projekt ime projekta: Wabi sabi dom načrt arhitekture, interierja, osvetlitve : Studio Drevo investitor: Privatni fotografija: Jaka Babnik leto načrtovanja: 2017 leto izvedbe: 2018 površine: 90 m2 + 75 m2 (atrij) cena prenove (s pohištvom): 150.000 EUR |
Ostali projektanti strojne in inštalacije: Meding d.o.o. statika in nadzor: Meding d.o.o. osvetlitev: Studio Drevo |
Izvajalci generalni izvajalec: Bajgrad d.o.o. elektro inštalacije: Hilov d.o.o. strojne inštalacije: Habi trade d.o.o. polaganje parketa: Šiles d.o.o. mizarska dela: Po.meri d.o.o. |
Materiali in oprema tlaki (parket): Šiles d.o.o. stavbno pohištvo: Gašper d.o.o. vgradno pohištvo: Po.meri d.o.o. keramika: Mutina, Florim (Interrier Showroom) sanitarna keramika: Flaminia (Interrier Showroom) armature: Zuchetti (Interrier Showroom) svetila: SLV d.o.o. radiatorji: električni radiator za kopalnico Tubes (Interrier Showroom) serijsko pohištvo: jedilni stoli Rex Kralj, Vitra kokos preproga: Prehod d.o.o. zunanji betonski umivalnik: Concrete garden, Tina Rugelj (http://www.concretegarden.eu) |
Detajl:
„Jedilna miza, po imenu Kuro, kar v japonščini pomeni črna, je ročno izdelana iz masivnega jesenovega lesa, premazana z naravnim oljem, ki mu je dodan črni pigment. Miza Kuro odslikava videz narave, medtem, ko je njena unikatna konstrukcija vitka in elegantna. K njej se idealno poda črni stol Mosquito, Rex Kralj.“ Nadja in Dejan Pfeifer, Studio Drevo Zasnova in izdelava: Studio Drevo |
|
|
|
Galerija: